Portālā “Manabalss.lv” 22. maijā sākta parakstu vākšana par iebraukšanas maksas atcelšanu Jūrmalā, kā arī šādas maksas noteikšanas aizliegumu citviet Latvijā.
Iniciatīvas pieteicējs ir Valērijs Makrekovs, kurš pauž, ka Latvijas teritorija pieder valsts tautai, nevis atsevišķām pašvaldībām.
Viss ir vienkārši, kam pieder Latvijas teritorija, visai latviešu tautai, vai atsevišķām pašvaldībām? Kāpēc Latvijā ir iespējams, ka kaut kur valstī par iebraukšanu, kādās sabiedriskās teritorijās, vai pat veselās pilsētās tiek iekasēta iebraukšanas maksa? Kāpēc tādas tiesības ir Jūrmalai, kāpēc nav Bauskai, Siguldai vai Rīgai? Un kas notiks, ja visas Latvijas pilsētas izdomās, ka tās arī ir īpaša režīma zonas?
Siguldai un Cēsīm šobrīd arī ir lielākais pamatojums to izdarīt atrodoties Gaujas Nacionālā parka teritorijā, tad sekos Saulkrasti, Ventspils un kur mēs galu galā nonāksim? Jūrmalā 2017. gada 12. janvārī tika izdoti Jūrmalas pilsētas domes saistošie noteikumi Nr.1 par “Par transportlīdzekļu iebraukšanu īpaša režīma zonā Jūrmalas pilsētas administratīvajā teritorijā”, kas balstīti uz Ministru kabineta noteikumiem 2005. gada 28. jūnija Nr.480 11. punktu, kas ļauj pašvaldībām uzlikt maksu par iebraukšanu attiecīgajās teritorijās. Manuprāt, tas ir Latvijas Republikas Satversmes 91. panta (“Visi cilvēki Latvijā ir vienlīdzīgi likuma un tiesas priekšā. Cilvēka tiesības tiek īstenotas bez jebkādas diskriminācijas”) materiālā stāvokļa diskriminācijas pārkāpums un LR Satversmes 97. panta (“Ikvienam, kas likumīgi uzturas Latvijas teritorijā, ir tiesības brīvi pārvietoties un izvēlēties dzīvesvietu”) brīvās pārvietošanās pārkāpums, ko ar šiem noteikumiem ir atļāvis LR Ministru kabinets. Tāda samaksa ir ne tikai negodīga pret valsts iedzīvotājiem un Latvijas viesiem, bet tādām naudas iekasēšanas metodēm bieži seko arī visnotaļ nepārredzams finanšu izlietojums un augsti koruptīvie riski. Turklāt tāda nodeva neatbilst godīgam pakalpojuma sniegšanas principam, arī tad ja negrasos izbaudīt kūrorta zonas sniegtos labumus, piemēram, dodoties uz darbu, vienalga ir jāmaksā par iebraukšanu. Bez tam, šādi iebraukšanas maksas paņēmieni rada neērtības arī pašiem pašvaldības iedzīvotājiem un protams negatīvi ietekmē uzņēmējdarbību kopumā šajā zonā.
Piedāvājums ir strīpot no 2005. gada 28. jūnija Ministru kabineta noteikumiem Nr.480 11.punktu, tādējādi liedzot noteikt iebraukšanas maksu kādā no teritorijām, ko sauc par īpaša režīma zonām! Ir daudz citi līdzekļi kā sargāt īpaša režīma zonas, ja tās patiešām ir jāsargā : – aizliegt jebkāda transporta kustību, aizliegt tranzīta kustību, izveidot maksas stāvvietas (pēc zonām ar atbilstošiem tarifiem vai pavisam citiem principiem), piemēri nav nekur tālu jāmeklē, ir veiksmīgi un mazāk veiksmīgi, bet noteikti godīgāki paņēmieni, kā iekasēt naudu no tiem kas vēlas izmantot īpašas režīma zonas labumus, taču netraucēt iedzīvotājiem un uzņēmējdarbībai.
Vairākas sabiedrības grupas ir izteikušas negatīvus atzinumus un iebildumus par šādu maksājumu esamību, taču Likumīgais pamats atļauj visu iebildumus ignorēt. Pēdējie iebilda motociklisti, kur caurlaidi nav iespējams pat fiziski ievietot uz transportlīdzekļa. Par nožēlu jāsecina, ka daudzi ir samierinājušies un pieņēmuši to kā normu vēl no padomju laikiem, taču patiesībā, tāda nemaz nedrīkst būt! Atceļot šo iekasēšanas iespēju sabiedrības, ieguvums noteikti būs – negodīgas samaksas atcelšana, citu samaksu atbilstība LR Satversmei un godīgāks iekasēšana princips pēc saņemtā pakalpojuma, nevis ģeogrāfiskā stāvokļa. Un, protams, Jūrmalas atgriešanās pie Latvijas tautas!
Parakstīties vari šeit!
Avots: manabalss.lv