Nekā personīga rīcībā nonākusi informācija par kādu pārkāpumu, ko izdarījusi augstu stāvoša Valsts policijas amatpersona. Runa ir par atļautā braukšanas ātruma neievērošanu, braucot ar dienesta automašīnu.
Mums zināms, ka ātruma pārkāpums ir bijis ievērojams – aptuveni 40 kilometri stundā virs atļautā. Pārkāpējs mums apgalvo, ka ātrumu pārkāpis minimāli. Un patiesībā viņš veicis savu padoto modrības pārbaudi. To, vai tas bijis eksperiments, vai tomēr izvairīšanās no soda, pēc policijas priekšnieka rīkojuma pārbauda Iekšējais kontroles birojs.
Bija apmākusies janvāra diena. Pa Bauskas šoseju Rīgas virzienā traucās ”Ford Mondeo”. Tai pretī brauca Rīgas pārvaldes ceļu policijas 1. rotas ekipāža. Policistu radars rādīja, ka ”Ford” pārsniedz ātrumu un brauc nedaudz virs 130 kilometriem stundā. Policisti ieslēguši sirēnas, zilās bākugunis un lika pretimbraucējam apstāties.
Izrādījies, ka”Fordā” pie stūres sēž Rīgas reģiona policijas pārvaldes priekšnieks Guntars Marķitāns.
Guntars Marķitāns bijis Ogres rajona valsts policijas direktora vietnieks, tad kļuvis par Ogres policijas priekšnieku. Pirms astoņiem gadiem nonācis policijas pārvaldē Rīgā. Piecus gadus bijis Valsts policijas šefa Inta Ķuža vietnieks. Tad aizrotēts par priekšnieku uz Rīgas reģiona pārvaldi.
Apturētais Rīgas policijas priekšnieks paziņojis, ka šobrīd viņš veicot pārbaudi, kā ceļu policisti pilda savus pienākumus. Izteicis piezīmes par necienīgu izturēšanos, Marķitāns iekāpis dienesta automašīnā un nesodīts aizbraucis.
Dažas dienas vēlāk, 27. janvārī, notika Rīgas reģiona pārvaldes virsnieku sanāksme. Nekā personīga zināms, ka Rīgas reģiona priekšnieks tajā publiski sācis stāstīt par atgadījumu uz Bauskas šosejas. Sapulcē notikušais jau tika raksturots kā situācija, kurā Marķitāns ”nedaudz pārkāpis atļauto ātrumu”, bet sanācis saskarties ar necienīgu policistu rīcību. Pēc šīs sapulces par Marķitāna atgadījumu jau runājuši daudzi.
Marķitāns apgalvo, ka esot braucis ar atļauto ātrumu, bet tas rada jautājumu, kāpēc policija viņa vadīto auto vispār apturēja. Tajā pašā laikā Marķitāns policijas ekipāžas darbiniekus meties pārbaudīt un secinājis, ka viņi izturas ne tā, kā vajadzētu.
Rīgas policijas priekšnieks apgalvo, ka ne ar vienu šāda eksperimenta veikšana viņam neesot jāsaskaņo. Darba aprakstā esot viņam uzdots sekot līdzi padoto darbam, un tas arī esot noticis šajā gadījumā.
Nekā personīga neoficiāli zināms, ka video ieraksts no ceļu policijas radara ir ticis izdzēsts. Savukārt ceļu policistu dienesta grāmatiņās, kurās šādu pārbaužu veikšanas gadījumā ir jāiespiež īpašs pārbaudes veicēja zīmogs, šāda veida atzīmes Marķitāns nav veicis.
Valsts policijas sabiedrisko attiecību birojā mums skaidro, ka normatīvo aktu, kas noteiktu, kā notiek līdzīgas pārbaudes, neesot. Bet Rīgas reģiona pārvaldes reglamentā un arī Valsts policijas iekšējās kontroles sistēmas aprakstā esot teikts, ka Rīgas reģionā policijas priekšnieks vada, kontrolē un koordinē policijas struktūrvienību darbu. Un policijas struktūrvienību priekšnieki veic ”kontroļu darbības un regulāras pārbaudes”. Tas nozīmējot, ka šādas pārbaudes uz ceļa Rīgas reģiona priekšnieks var veikt. Vai un kā pārbaudes jānoformē un par to rezultātiem būtu jāziņo arī savai augstākajai priekšniecībai, to policijā mums neprecizēja.
Valsts policijas priekšnieks Ints Ķuzis ceturtdien un piektdien atradās komandējumā. Nekā personīga viņš apliecināja, ka par šādu sava padotā iespējamu ātruma pārkāpumu nav dzirdējis. Lai noskaidrotu lietas apstākļus, ceturtdien Valsts policijas Iekšējās kontroles birojam Ķuzis uzdevis veikt pārbaudi.
Avots: skaties.lv