“Laika posmā no 15. augusta līdz 11. septembrim RIMI veikalos noritēja DOMINO akcija. Kopā kolekcijā bija iekļauti 50 DOMINO kauliņi un pircējs, iegādājoties preces Rimi veikalos, par katriem 10 eiro, ieguva 1 kauliņu. Lai pilnvērtīgi spēlētu DOMINO spēli, būtu nepieciešami visi kauliņi. Tātad, lai iegūtu savā īpašumā 50 kauliņus, ir jāiztērē vismaz 500 EUR mēneša laikā,” raksta organizācija “Zaļā brīvība”.
Kā var secināt no mājaslapā minētā, Jūsu uzņēmumam nozīmīga ir ilgtspējīga darbība un zaļa domāšana. Rūpes par vidi ir viens no jūsu ilgstpējas politikas punktiem, kas ietver arī atbalstu aktivitātēm, kas veltītas atkritumu šķirošanai, atkritumu samazināšanai. Viens no Jūsu darbības pamatprincipiem ir “Īsteno videi draudzīgu darbību, kas veicina ilgtspējīgu attīstību.”
Tieši tādēļ vēlētos pievērst Jūsu uzmanību tam, ka šādas akcijas ir krasā pretrunā Jūsu uzņēmuma vīzijai un vērtībām.
DOMINO akcijas principi ir šādi:
Lieka atkritumu radīšana. Pirmkārt, neskatoties uz to, vai klients vēlas vai nevēlas, viņam pienācās viens plastmasas DOMINO kauliņš plastmasas iepakojumā. Aptaujājot paziņas un draugus, izrādījās, ka visiem, kam nav bērnu, vai kas neaizraujas ar krāšanu, somā vai mājās mētājas vairāki šādi iepakojumi. Tie nonāks atkritumos. Tas pats liktenis sagaida arī nepilnos komplektus (pieļauju, ka tā ir lielākā daļa sakrāto kauliņu). Principā Jūs varat rēķināties, ka 90% Jūsu iegādāto DOMINO kauliņu nonāks atkritumos, un maz ticams, ka tiks šķiroti pie plastmasas atkritumiem. Jūs noteikti arī esat informēti par to, ka sīkas plastmasas detaļas iepakošana atsevišķā iepakojumā arī ārkārtīgi apgrūtina to iespējamo pārstrādi.
Patērēšanas kultūras veicināšana, nevienlīdzības uzsvēršana. Tā kā bērni parasti aizraujas ar šāda veida akcijām un krāšanas prieku, daudzi vecāki nonāca neveiklā situācijā, kad akcija beidzās, bet kauliņi nebija sakrāti. Jūs nostādījāt vecākus izvēles priekšā, kur sākumā viņiem tiek dotas lietas, ko viņi nav prasījuši un ko viņiem nevajag, bet vēlāk nākas piepirkt kauliņus, iepakojumus, maisiņus un bukletus, jo negribas atteikt bērnam. Mājaslapā rakstīts, ka Jūsu uzņēmuma vērtība ir atvieglot cilvēku ikdienu. Domājams, trūkstošo DOMINO kauliņu meklēšana Facebook vecāku atbalsta grupās nebija tas, kā vecāki iedomājās savus vakarus. Tie ir arī lieki tēriņi, piepērkot trūkstošos kauliņus un citus aksesuārus, turklāt mācību gada sākumā, kas vecākiem ir finansiāli izaicinošs periods.
Šī akcija rada daudz nevajadzīgus un visdrīzāk nepārstrādājamus atkritumus – veicina to, ka cilvēki izmet plastmasas lietas. Absurdākais ir tas, ka šajā gadījumā šo lietu iegūšana nav pašu cilvēku izvēle, bet gan uzņēmuma, kurš sevi pozicionē kā videi draudzīgu un zaļo dzīvesveidu atbalstošu.
Ir saprotams, ka tamlīdzīgas krāšanas akcijas ir aktuālas starp lielveikaliem. Tomēr ilgtspējīgi domājošiem uzņēmumiem būtu jāizvairās no akcijām, kas rada šādu nepamatotu atkritumu apjomu.