Mākslīgais intelekts, lai gan ir tikai savas attīstības sākumstadijā, tomēr digitālo mediju un savstarpējo attiecību jomu ir revolucionāri mainījis par labu individualitātei. Proti, tā rīki ikvienam ļauj izlauzties no masu kultūras izklaižu un normu vienveidīgajiem rāmjiem un radīt savai gaumei piemērotu privāto rotaļu laukumu – bez jebkādiem tabu.
Aicinām izpētīt, kādas ir šo inteliģento algoritmu piedāvātās satura personalizēšanas iespējas un kāda ir to solītās izvēles brīvības cena.
Izmeklēts mediju saturs
Efektīvai un ātrai informācijas meklēšanai vieninieku un nuļļu pārplūdumā nenovērtējamas kļūst uz mākslīgā intelekta (ang. val. — Artificial Intelligence, AI), mašīnmācīšanās (ang. val. — Machine Learning, ML) un dabiskās valodas apstrādes (ang. val. — Natural Language Processing, NLP) tehnoloģijām balstītās rekomendāciju sistēmas.
Tās pārdomāti kataloģizē failus, tos klasificējot ar identificējamu metadatu tagu un ar inteliģento indeksēšanu organizējot vieglai izguvei. Pēc tam sistēmas personalizē saturu, pamatojoties uz lietotāju darbību vēsturi un atgriezenisko saiti (atsauksme > labojumi > atsauksme…). Šī procesa un rezultātu uzlabošanā var tikt izmantota cilvēku ekspertu līdzdalība un līdzīgi domājošu lietotāju preferenču salīdzināšana.
Lasāmvielas
Pat faktu reportāžās mēdz ielavīties cilvēka dabai raksturīgā neobjektivitāte un vienpusība. Visaptverošam skatījumam noder salīdzināt tēmu un notikumu aprakstus ziņu agregatora portālos (piem., Flipboard un Google News), kuri tos no dažādiem avotiem ērti apkopo vienuviet.
Savukārt ar lasīšanas kārpiņām piemērotu grāmatu izlasi var palīdzēt izstrādāt mākslīgā intelekta personīgie bibliotekāri (piem., Kindle un Goodreads).
Taču, kad pietrūkst laika, rezumēšanas palīgrīki (piem., Smmry) ļaus simtiem lappušu pārvērst lakoniskā kopsavilkumā.
Audiostraumējums
Mūzika nenoliedzami var radīt pacilājošu sajūtu karuseli, taču tikai tad, ja tā uzrunā.
Mūsdienu audiofailu straumēšanas pakalpojumos (piem., Apple Music un Spotify) katra personas iepriekšējā izvēle, apvienojumā ar gudro filtrēšanu harmonizē ieteikumus perfektā atskaņošanas sarakstā.
Bet ko darīt, ja galvā iekrīt kaut kur dzirdēta, taču nezināma dziesma? Šo detektīva darbu var paveikt atpazīšanas rīki (piem., Hum to Search un Apple Shazam) – atliek tikai nodungot tās melodiju vai ievadīt vārdus.
Videostraumējums
Individuāli orientētas apkalpošanas ziņā manāma attīstība ir vērojama tieši video straumēšanas pakalpojumos (piem., Netflix un Amazon Prime Video), to skaitā 18+ platformās. Pamatus vizuālā satura “hiperoptimizēšanā” ir licis viens no šīs jomas pionieriem – YouTube, kura rekomendāciju algoritms savos pirmsākumos radīja ažiotāžu ar komiski nestabilo manieri piedāvāt nesakarīgas video kolekcijas. Taču kļūdas ir pilnveidošanās virzītājspēks, un šobrīd minētajos piemēros ikviens var pamielot acis ar viņam ideāli konstruētu katalogu.
Adaptīvas interaktīvās spēles
Gametech nozarē mākslīgais intelekts videospēļu vidi ir transformējis elastīgā un spēlētāja vajadzībām adaptēties spējīgā arēnā.
Līdzsvarots piedzīvojumu gars
Videospēļu kontekstā rast zelta vidusceļu starp pietiekami izaicinošu, bet ne pārāk nomācoši grūtu uzdevumu nav bijis viegli. Tomēr ar mākslīgo intelektu šī problēma ir pagātnē; tie, ņemot vērā spēlētāja sniegumu un progresu, var pielāgot grūtības līmeni (piem., Left 4 Dead “Adaptive AI”) vai ieteikumu saturu (piem., padomi un stratēģija), bet mačiem – samērīgi sapārot pretiniekus.
Nespēlētāju tēli
Satraucošākās izmaiņas ir piedzīvojuši videospēļu nespēlētāju tēli (ang. val. — Non-player character, NPC). Tradicionālo fiksētā “scenārija” sarunu un darbību modeli aizstāj ar algoritmiem radīta autonoma personība (piem., Ubisoft “NEO NPC” un Bethesda “Radiant AI”), kas tajā iedveš dzīvību. Saskarsmei tas piešķir cilvēku komunikācijai autentisku dziļumu, kā arī uzlabo šo personāžu taktisko lēmumu veikšanu (piem., Halo un Call of Duty), simulējot reāla spēlētāja uzvedību.
Gamifikācija
AI dinamisma jaudu ir piešķīlis arī gamifikācijai jeb platformu papildināšanai ar apbalvojošiem, no videospēlēm patapinātiem elementiem. Šo lietotāju iesaistīšanas pieeju bieži izmanto labsajūtas un pašizglītības jomā, kā arī iGaming nozarē, to skaitā mūsu tiešsaistes kazino Latvija.
Daudzpusīga virtuālā saskarsme
Mākslīgais intelekts kā modernais kibertelpas Kupidons nāk palīgā vientuļniekiem vai nu ar sirdslietām, vai arī ar klātbūtni, ar kuru izbaudīt romantiskus mirkļus netradicionālos virtuālajos sakaros.
Iepazīšanās portālu papildrīki
Mākslīgais intelekts ērti iejūtas arī savedēja lomā (piem., Tinder). Pamatojoties uz personu personīgo informāciju, uzvedību, kopīgajām interesēm un vērtībām, tas var noteikt potenciālā pāra saderību.
Kā platformā integrēts konsultatīvais tērzēšanas bots, tas lietotājus var nodrošināt arī ar ieteikumiem, piemēram: kad un kur satikties vai, kā uzsākt saziņu, daloties ar īsām “pamācībām mīlēšanā”.
AI kompanjoni
Emocionālās inteliģences mašīnas (piem., SoulMate, Candy.ai un Dream GF) “uzvelk ādu”, piedāvājot alternatīvu draugam vai pat otrajai pusītei. Tām ir pilnveidojama un pielāgojama personība, kas analizē saglabātās sarunas konteksta izpratnei un līdzjūtības simulēšanai.
Dažas nāk komplektā arī ar personalizējama 3D avatāra pakalpojumu un balss tērzēšanas funkciju. Turklāt tās ir pieejamas jebkurā diennakts laikā un ļauj iegremdēties ikdienišķās sarunās vai pat pikantās sesijās, kur fantāzijām nav robežu.
Viela pārdomām
Mākslīgais intelekts ir neparedzams “tumšais zirdziņš”, aiz kura inovatīvās fasādes slēpj sarežģītas un potenciāli negatīvas sekas.
Izklaides personalizēšanas īpatnības lietotājus var netīši ievirzīt informācijas burbulī, kas sastāv no homogēnas satura un viedokļu masas.
Turklāt virtuālie kompanjoni, kuru karkass pagaidām var tikai imitēt empātiju un radīt ilūziju par attiecībām, rada daudzus ētiskus jautājumus.
Taču vislielākās bažas izraisa personas datu drošība un konfidencialitāte. Mākslīgā intelekta rīki, lai gan šķietami funkcionē pašplūsmā, viegli pakļaujas neredzamo leļļu aktieru roku kustībām. Tādēļ personas digitālā identitāte, kuru veido viņa privātā informācija, uzskati un aktivitātes, var kļūt par preci savtīgu komerciālo interešu īstenošanai.
Būsim apzinīgi!