Ja visi, uz zemes dzīvojošie cilvēki būtu vienlīdz mierīgi un racionāli, dzīvot, iespējams, nebūtu tik jautri, bet noteikti daudz vieglāk un patīkamāk.
Neskatoties uz to, pat paši saprātīgākie un līdzsvarotākie no mums dažkārt saskaras ar situācijām, kad emocijas ņem virsroku pār paškontroli.
Un, ja mums nav iespēja vienmēr izvairīties no saskares ar nelīdzsvarotiem un nesavāktiem cilvēkiem, ir svarīgi zināt, kā padarīt saskarsmi ar šiem cilvēkiem maksimāli nesāpīgu un noderīgu.
Ar dažu triku palīdzību jūs varēsiet nomierināt pat visuzbudinātāko sarunu biedru un padarīt produktīvu pat visnekonstruktīvāko sarunu.
“Lūdzu runājiet lēnāk. Es tik tiešām cenšos saprast.”
Te nav runa par to, cik ātri runā jūsu sarunu biedrs. Bet šis lūgums liks cilvēkam uz sekundi apstāties un negribot aizdomāties. Viņš pazeminās toni, sāks runāt ar pauzēm, kas dos viņam pašam iespēju mazliet padomāt un izvēlēties pareizos vārdus.
Pēc doktora Alberta Dž. Bernšteina vārdiem, tas strādā tāpēc, ka jūs izjaucat to, ko sarunu biedrs ir paredzējis. Viņš cer, ka jūs uzsāksiet konfrontāciju, bet jūs tikai palūdzat viņu izskaidrot pretenzijas. Jūs esat ieinteresēts. Un tas ir ļoti labs iemesls, lai agresīvais sarunu biedrs sāktu domāt daudz konstruktīvāk.
“Vai varu jums palīdzēt?”
Šis princips darbojas pēc tās pašas shēmas, kā iepriekšējais. Tas parāda jūsu gatavību sadarboties. Tas sagrauj emocionālo blokādi un liek cilvēkam no aklas savu pretenziju izteikšanas pāriet uz dialogu.
“Uzdodiet man jebkuru jautājumu!”
Nav svarīgi, cik nelīdzsvarots īstenībā ir jūsu sarunu biedrs. Ja jūs sāksiet skaidrot, ka viņa argumenti ir melīgi un neprecīzi, un centīsieties pierādīt, ka viņš ir psihiski nestabils – diez vai jums izdosies iegūt sapratni.
Tāda veida skaidrojumi, lai arī vislabāko nodomu vadīti, nez kāpēc vienmēr šķiet nepieņemami jūsu sarunu biedram. Visticamāk, viņš vairs nevaldīs pār sevi un kļūs galēji agresīvs.
Tā ka, ja viņš apgalvo, ka ir Cojs un ka viņš ir dzīvs, labāk būtu precizēt, kāpēc tik sen nav dzirdētas viņa jaunās dziesmas, nekā tieši sejā izteikt iespējamo diagnozi.
Pēc Bernšteina domām, nav svarīgi, ko cilvēks sarunā afekta stāvoklī. Vislabāk ir viņu nomierināt un izraisīt pret sevi empātiju un ieinteresētību. Tāpēc uzdodiet precizējošus jautājumus, kas palīdzēs sarunu biedram no jauna ievilkt elpu un apdomāt nākamo vārdu.
Avots: www.lifter.com.ua