Personīga pieredze: trolejbusa vadītājs Andris
Andris Kļaviņš ir ne tikai 2. trolejbusu parka vadītājs, bet arī brigadieris, instruktors, praktikants un sabiedriski aktīvs cilvēks. Viņš saka, ka RS strādā pavisam nesen, un izrādās, ka „nesen” ir… kopš 2009. gada. Un tā patiešām arī ir, jo RS ir daudz darbinieku, kuri uzņēmumā strādā jau 20-30 gadus.
„2009. gadā es vēlējos nomainīt darbu, bet RS kā reiz tika komplektēta jauna trolejbusu vadītāju grupa. Toreiz uzņēmumā strādāja mana mamma, viņa man arī ieteica pamēģināt. Atnācu, pabeidzu kursus, iemācījos braukt un sāku strādāt,” stāsta Andris.
Sākumā nebija viegli, jo bijis jāpierod pie trolejbusa gabarītiem, bet, galvenais – jābrauc uzmanīgi un viss būs labi. Vēl pirms diviem gadiem Andris kļuva par instruktoru. Mācījies īpašos kursos, kuros no jauna bijis jānokārto tiesības, jāmācās psiholoģija, un daudz kas cits.
Par RS darbiniekiem varētu uzrakstīt atsevišķu grāmatu vairākos sējumos. Šeit ir cilvēki, kas uzņēmumā bez pārtraukuma strādā jau 37 gadus. Piemēram, krāsotājs Gunārs Auders, kurš darbu sācis jau 80-tajos gados Rīgas autobusu parkā. Vai Agris Knoks – viņš ir viens no 12 tramvaju vadītājiem, kas RS strādā uz darba vagoniem. Ceļu apsaimniekošana ir viņa darba pienākums jau gandrīz divdesmit gadus.
Viņi visi par savu darbu varētu stāstīt ilgi un aizrautīgi, taču šodien mēs pastāstīsim par kaut ko citu – kā kļūt par RS darbinieku. Vai šeit ir viegli iegūt darbu?
Kādus cilvēkus meklē „Rīgas satiksme”?
Pats galvenais, kas jāzina – nokļūt darbā RS ir pilnībā iespējams, taču jāatceras par uzņēmuma specifiku. Tas ir, galvenokārt šeit nepieciešami cilvēki, kas tā vai citādi ir saistīti ar transporta sfēru un tās apkalpošanu.
Saraksts ir garš: tie ir autobusu un trolejbusu vadītāji, ritošā sastāva atslēdznieki, elektromehāniķi, kvalificēti strādnieki, sabiedriskā transporta un autostāvvietu kontrolieri un pat feldšeri (aktuālais RS vakanču saraksts atrodams pielikumā zem raksta).
„Tehniskie darbinieki tiek meklēti pastāvīgi. Arī vadītāji nepieciešami vienmēr. Feldšeri pie mums strādā tikai kontroles nodaļā un nodarbojas ar vadītāju un citu darbinieku veselības pārbaudēm,” paskaidro RS klientu apkalpošanas un komunikācijas nodaļas vadītājs Viktors Zaķis. „Viņi arī veic vadītāju alkohola pārbaudes pirms un pēc maršrutu veikšanas. Savukārt par kontrolieriem visbiežāk kļūst sudenti,kuriem šāds darbs sniedz iespēju apvienot darbu ar mācībām. Kad viņi beidz mācīties, nāk strādāt pie mums savā specialitātē, un tad atbrīvojas darba vieta un atkal izsludinām konkursu uz vakanci.”
Visbiežāk RS meklē darbiniekus ar savas mājaslapas palīdzību, kā arī publicē piedāvājumus Nodarbinātības valsts aģentūrā. Uzmanīgi pasažieri arī pamanīs RS darba piedāvājumus sabiedriskā transporta monitoros, savukārt sociālo tīklu lietotāji – RS Facebook lapā.
„Kā pieteikties darbā tiem cilvēkiem, kurus ir ieinteresējis darba piedāvājums mūsu uzņēmumā?” stāsta Viktors Zaķis. „Viss ir vienkārši: jānosūta CV uz e-pastu personals@rigassatiksme.lv vai jāaizpilda pieteikuma anketa RS mājaslapā. Tāpat pretendenti var personīgi ierasties uz mūsu ofisu Vestienas ielā 35 (125. kabinets), arī tur viņi var saņemt papildus informāciju par konkrēto vakanci, kandidātu prasībām un darba pienākumiem. Turpat arī ir iespējams aizpildīt pieteikumu uz vakanci un iesniegt CV. Ja jūsu kandidatūra mums ir piemērota, pretendents tiek uzaicināts uz darba interviju. Ja tā ir veiksmīga, mēs ar cilvēku noslēdzam darba līgumu un viņi kļūst par pilntiesīgiem mūsu uzņēmuma darbiniekiem. Bet mēs iesakām jau iepriekš uzmanīgi iepazīties ar katras konkrētās vakances prasībām.”
„Rīgas satiksme” darba bonusi: apdrošināšana, sporta zāle un žurnāli
Ir vērts arī nedaudz apskatīt bonusus un RS izveidoto darbinieku motivācijas sistēmu. Papildus pamatalgai uzņēmums piedāvā pabalstus, piemēram, bērna piedzimšanas gadījumā. Tāpat arī paredzēti vairāki veidi materiālās palīdzības veidi dažādām dzīves situācijām.
Taču uzņēmuma lielākais lepnums ir darbinieku motivācijas sistēma DaMoS, kas darbojas pēc bonusa punktu sistēmas. Katrs darbinieks, kas sakrājis noteiktu punktu skaitu, pats var izvēlēties to motivācijas veidu kas viņam visvairāk patīk. Piemēram, veselības apdrošināšana, sporta zāles apmeklējums, u.t.t.
„Es zinu, ka daudz darbinieki raksta iesniegumus par veselības apdrošināšanas polisēm,” stāsta Agris Knoks. „Es pagājušajā gadā to nedarīju, tāpēc, ka trīs gadus neesmu slimojis, bet es to darīšu arī šogad – kas to lai zina, kas var gadīties, kaut vai tā pati gripa. Vēl es paņēmu piemiņas medaļu, abonēju presi un izmantoju DaMoS punktus teātra biļešu iegādei”.
Andris Kļaviņš no DaMoS iespējām ir izvēlējies trenažieru zāles apmeklējumus – tur tajā brīdī bijušas atlaides un viņš iegādājies abonementu visam gadam. „Bet atlikušos punktus es izmantoju ēdnīcai. Šī sistēma ir ļoti laba – tā motivē cilvēkus strādāt, lai saņemtu punktus,” viņš atzīstas.
Un, protams, nevar nepieminēt karjeras izaugsmes iespējas. Kā jau jebkurā stabilā uzņēmumā, kas domā par savu nākotni, darbinieku karjeras izaugsme tiek stimulēta ar kvalifikācijas paaugstināšanas kursiem un semināriem.
Kas jāzina praktikantiem?
Un vēl viens svarīgs punkts tiem, kas meklē savu pirmo darba vietu. RS tiek piedāvātas prakses vietas dažādu mācību iestāžu studentiem. Tiesa, uzreiz jābūt gatavam, ka prakses vietas netiek apmaksātas, taču jaunieši iegūst nenovērtējamu darba pieredzi „dzīvā” uzņēmumā.
„Katru gadu tie ir aptuveni 37 studenti,” stāsta Viktors Zaķis. „Tie ir gan augstskolu studenti, gan vidējo profesionālo mācību iestāžu, un citu skolu audzēkņi. Tas notiek tā: katram studentam tiek piešķirts pieredzējis prakses vadītājs, kas palīdz jauniešiem integrēties uzņēmuma darba vidē. Viņš parāda, apmāca, pastāsta praktikantam, kā viņa teorētiskās zināšanas var pielietot praksē. Taču pēc tam, kad students saņem diplomu, viņš var atgriezties pie mums uz RS kā pilntiesīgs darbinieks un mēs paši tajā arī esam ieinteresēti.”
Kas visbiežāk nāk praksē uz uzņēmumu? Tie ir topošie atslēdznieki, elektriķi, elektromontieri, elektromehāniķi, metinātāji un virpotāji, kas vēl tikai apgūst savu profesiju. Viņiem jāzina, ka iesniegumi par vēlmi stāties praksē jāiesniedz savlaicīgi – 3 nedēļas pirms prakses sākuma. Jāiesniedz prakses programma, uzdevumi un informācija par prakses ilgumu. Uzņēmums novērtē iespēju piedāvāt prakses vietu pēc šiem kritērijiem un dod atbildi, vai ir iespējams konkrētajam studentam nodrošināt prakses vadītāju. Dokumentus var nosūtīt uz elektronisko pastu prakse@rigassatiksme.lv. Papildus informāciju iespējams iegūt, zvanot pa tālruni 67104781.
Avots: riga.lv