Latvijā ienāk iepirkšanās gigants ar “zviedru saknēm”, viena no lielākajām iepirkšanās mēbeļu un mājsaimniecības preču ķēdēm, kurā iespējams iegādāties preces gan mājām, gan birojam – IKEA. Uzņēmuma nosaukums, tāpat kā tā galvenais sauklis, ir pazīstams visiem, bet par ieguvumiem, ko saņems gan valsts, gan galvaspilsēta, šai veikalu ķēdei ienākot pie mums, mēs esam nolēmuši pastāstīt atsevišķi.
Tās ir darbavietas. Atveroties jaunajam veikalam, tiks izveidotas 400 jaunas darbavietas, savukārt būvniecības process nodrošinās 300 jaunas darbavietas. Darbinieku atlase sāksies jau tuvākajos mēnešos. Lietuvā IKEA jau trīs gadus pēc kārtas ir atzīts par labāko darba devēju. Kā norāda paši darbinieki, IKEA viņus piesaista ar interesantu darbu, stabilu algu, pabalstiem un labu atmosfēru.
Tās ir investīcijas. 60 miljoni eiro – tādu summu jaunās tirdzniecības vietas atvēršanā un attīstībā ir gatavi ieguldīt investori. Tas būs standarta IKEA veikals ar 34 500 kvadrātmetru lielu platību un vēl lielāku autostāvvietu, kas paredzēta 1000 automobiļiem. Veikals aizņems privātu zemes gabalu, kura laukums ir aptuveni 10 hektāri. Tiek plānots, ka nākotnē šīs vietas attīstībā tiks ieguldīti aptuveni 100 miljoni eiro.
Tā ir patērētāju ērtība. Kaut gan nekad iepriekš IKEA veikali Latvijā atvērti nav bijuši, preces, kas pieejamas šajos veikalos, var atrast daudzu vietējo iedzīvotāju mājās un ofisos. Ir aprēķināts, ka katru dienu Latvijas iedzīvotāji veic līdz pat simts pirkumiem lietuviešu veikalā un vēl vairāk ar interneta palīdzību pasūta preces no Skandināvijas un Polijas.
Kāpēc izvēlēti Stopiņi, nevis Rīga? Atbilde ir vienkārša: Rīga investoriem piedāvājusi zemi Lucavsalā un blakus lidostai. Bet šāda tipa veikalam ir svarīgi atrasties uz lielpilsētas robežas. Tādējādi doties iepirkties var ne tikai rīdzinieki, bet arī citu rajonu iedzīvotāji – gan no Vidzemes, gan Igaunijas dienvidu daļas. Citu reģionu iedzīvotāji var nokļūt tirdzniecības centrā, apbraucot galvaspilsētas sastrēgumus. Ja veikals atrastos Rīgas centrā, šo rajonu iedzīvotājiem nāktos tērēt vēl aptuveni pusotru stundu ceļā turp un atpakaļ.
Tā ir infrastruktūras attīstība. Pirmo reizi 8 gadu laikā Rīgas dome līdzfinansē šāda veida projektu. Par 500 000 eiro plānots attīstīt infrastruktūru veikala apkārtnē. Juglas iela tika atjaunota jau pagājušajā gadā – ieklāts jauns asfalts. Tāpēc šajā rajonā plānota turpmāka rekonstrukcija un ielu paplašināšana. Juglas, Augusta, Deglava un Lubānas ielas rotācijas aplī un autoceļa P4 rotācijas aplī līdz 2018. Gada beigām (ne vēlāk kā 2019. gada rudenī) tiks ierīkotas papildus braukšanas joslas, kājāmgājēju trotuāri, sabiedriskā transporta pieturu “kabatas”, kā arī jauns krustojums un luksofors Juglas ielā.
Bet gadījumā, ja veikals uzbūvēts netiks, pašvaldība visus tēriņus par infrastruktūru atgūs no investoriem.
Tā ir iespēja vietējiem ražotājiem. Uzņēmumu IKEA 1943. gadā nodibināja Ingvars Kamprads. Tagad šim tīklam, kuru oficiāli pārvalda Nīderlandē reģistrētā kompānija FE Corporation B.V. ir 400 tirdzniecības vietas 50 pasaules valstīs. Pēc kopējiem 2015. gada pārdošanas rādītājiem uzņēmuma ienākumi sastādījuši 31,9 miljardus eiro. Preces tirdzniecības gigantam ražo vairāk nekā 1300 ražotāji no 50 pasaules valstīm. Un tagad šim skaitlim pievienojamies arī mēs, kas savukārt nozīmē, ka ar laiku atvērt sev jaunu tirgu varēs mēbeļu un citu mājas un ofisu preču ražotāji no Latvijas. Turklāt, kā rāda citu valstu pieredze, IKEA ierašanās valstī izraisa patērētāju pirktspējas un pārdošanas apjomu palielināšanos.
Tas ir nekustamā īpašuma cenas pieaugums. Tik liela tirdzniecības objekta parādīšanās Rīgas pierobežā ietekmēs gan apkārtējās infrastruktūras un rajona attīstību. Pēc ekspertu prognozēm, pēc IKEA atvēršanas ievērojami palielināsies interese par nekustamo īpašumu blakus veikalam, kas nozīmē, ka dzīvokļu un māju vērtība šajā vietā pieaugs.
Tas ir imidžs. IKEA ir zīmols, kuru iepazīstināt nav nepieciešams. Ekonomisti apliecina – ja lielā pilsētā nav IKEA veikala, tad to nevarētu nosaukt par pilsētu ar pilnu pakalpojumu paketi. Nav noslēpums, ka Latvijas pircēji periodiski brauc uz Lietuvu, lai par pieejamām cenām iegādātos IKEA atrodamās labas kvalitātes mēbeles un citas preces mājai vai ofisam. Tagad kaimiņi brauks pie mums, piemēram, igauņi. Tas ir, tā ir iespēja attīstīt tūrisma iepirkšanos.
Avots: riga.lv